Åkre Gård – Renessanse for norsk sider

Åkre Gård – Renessanse for norsk sider

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2017

Åkre Gård


Tekst: Solfrid Sande

Åkre Gård

Garden Åkre, 5776 Nå, Hardanger

www.åkregård.no

Eplesaft og siderproduksjon

Renessanse for norsk sider

Driftige og innovative, med ambisjoner utover Norge. Siderbøndene på Åkre Gård har satt sider på kartet.

Norsk sider er i vinden, med lange historiske linjer i moderne innpakning treffer de markedet med full styrke. Edel Sider fra Åkre gård ble vinner av Årets Sider i 2017, kategorien som kom inn i Det Norske Måltid året før. Juryen berømmet dem for tydelig designprofil og kompleks aroma av modne epler.

– Siden vi ikke får lov til å reklamere for produktene våre, er det viktig for oss når noen triller en terning eller skryter av sideren vår. Det gjør den kjent, sier Gjermund Åkre.

Eplesider

Salget av norsk sider har de siste årene hatt en enorm økning. I år har Vinmonopolet et ekstra stort fokus med egen hylle, godt synlig med et bredt utvalg. For det blir stadig flere norske produsenter som lager kvalitetssider, og langt unna de grønne svenske flaskene mange nordmenn assosierer med sider.

– Hvis noen som sier de ikke liker sider, må du spørre dem om hvilken sider. Det er en ting Det Norske Måltid bidrar til, det er å sette produktet i fokus, sier Gjermund Åkre.

Han tok over eplegården ved Sørfjorden i Ullensvang i Hardanger etter foreldrene, og ville prøve noe nytt ved siden av eplesaft. Åkre sideren har utviklet seg i ekspressfart, med 50 tonn epler i 2016, 100 tonn i 2017, og i år ligger budsjettet på 120-150 tonn.

– Av siderprodusentene er vi vel de som setter mest pris på og bruker mye tid på å lage nye produkter. Vi synes det er veldig gøy, og kanskje litt for ofte, men det er litt av spenningen i det, sier Gjermund Åkre.

Reiseliv for siderbonde

Gjermund Åkre pendler ennå mellom Hardanger og Bergen, til kona Arita Åkre og de to barna. Men prosjektlederen i oljebransjen har planer om å flytte permanent til gården og leve helt av siderproduksjonen. For det har vokst fra hobby til jobb for dem begge.

– Arita og jeg vet hvordan sideren skal smake. Vi diskuterer mye, men blir alltid enige. Vi har mange gode samtaler sammen om dette.

– Salget fra gård har en viktig effekt når det gjelder reiselivet, og når vi kan gi et bredere tilbud her på gården, sier Gjermund Åkre.

Utne hotell, som er lokalisert i nærheten selger nå sidersmaking, og dette er noe som vekker nysgjerrigheten hos de besøkende. Også gjester kommer ofte bort til Åkre Gård for å se på produksjonen der, forteller Gjermund Åkre.

– Vi drar nytte av hverandre i hele regionen.

Gjermund og Arita Åkre reiser mye rundt i Europa for å studere siderproduksjon og siderkultur. Ekteparet drar på turer i siderruter på landsbygda, fra gård til gård. Og med de nye reglene her hjemme, gjør det at alt blir litt mer som ute i Europa.

Det Norske Måltid bidrar til å sette produktet i fokus, forteller Gjermund Åkre.

Sidertradisjon

Siderproduksjon har en lang tradisjon i Norge, spesielt i Sogn og Hardanger, og sider fra Hardanger er også beskyttet geografisk i merkeordningen hos Matmerk. Eplene får en fin syrlighet av den lange vekstsesongen i Hardanger. Gravenstein, Sommerred, Aroma og Discovery er i dag hovedbasen til sideren fra Åkre.

– Jeg produserer sideren i rene eplesorter, og lar dem gjære seg ferdig hver for seg. Når de er ferdig setter jeg meg ned for å smake til. Du må et bevisst forhold til hvordan epler smaker, litt søtt og litt surt, sier Gjermund Åkre.

Det er funnet spor etter norsk epledyrking helt tilbake til 1200-tallet, men sideren, gjæret eplesaft hadde sine storhetsdager fra 1890- 1920. Strengere regler for alkoholomsetning gjorde at siderfabrikkene stengte, men i 2016 ble reglene endret og gårdsalg er igjen lovlig.

– Da vi begynte med dette var oppfatningen at vi hadde gjort mye når vi laget en god sider. Men det er bare grunnmuren, sier Gjermund Åkre.

Design

Du blir en tusenkunstner enten du vil eller ei, forteller han. Et bergensfirma har nylig utformet logo. Ekteparet liker ”less is more”, enkelt, stilrent, men tydelig design.

– Vi har et godt produkt og innpakningen må stå i stil til innholdet. Vi vil at kundene skal gå forbi og tenke at det ser bra ut.

De lette en stund etter riktig flaske, og de fant til slutt en champagneflaske hos en liten Italiensk produsent. Åkre er den eneste i landet som har denne typen, forteller Gjermund Åkre.

– Mange sidere bruker champagnekork, men siden vi har valgt en flaske som er en champagneflaske, har vi valgt å skille oss ut med en kronekork. Vi synes at det passer godt til produktet.

Vi har et godt produkt og innpakningen må stå i stil til innholdet, forteller Gjermund Åkre.

Produksjon og restressurser

Å bygge opp en bedrift er kapitalintensivt og vanskelig. Der har Innovasjon Norge gitt dem mye støtte på flere måter, og de er med på lasset, forteller Gjermund Åkre.

– De har hjulpet flere av oss som har startet med siderproduksjon. Dette er en næring på vei opp, sier han.

Han ser selv på flere nye muligheter til å utnytte restressurser, som plommer som blir sortert ut, eller moreller som ikke er fine nok til å selges, og ønsker å lage noe av dette. De har allerede testet med plommer til plommebrennevin, det ligger nå på eikefat, og det ryktes at den er lovende.

Foreløpig har Åkre Gård nok epler til både vanlig eplesaft og sider, men de nærmer seg et punkt der etterspørselen er større enn produksjonen. Vi må kanskje velge om noen år, forteller Gjermund Åkre.

– Enten må vi dyrke mer epler her, eller så kommer vi til å mangle epler, så her er det næringsmuligheter.

Fremtid

– Vi vil delta i Det Norske Måltid igjen fordi det er den mest profesjonelle konkurransen i landet. Vi sender inn produkter også i år. Vi har utviklet en Rose sider med bringebær, så delta skal vi, sier Gjermund Åkre.

Åkre Gård ble i år mestvinnende produsenten på en internasjonal sidermesse, Cider World i Frankfurt. To gull og to sølv i en konkurranse med hundre produsenter fra 17 land.

Norge er hovedmarked, men de har gjort en liten eksport til Hong Kong som var spennende, forteller Gjermund Åkre. Nå håper de å selge mer til Hong Kong og kanskje nedover Europa.

– Veien blir til etter hvert. Vi er bevisste og tenker ut nye gode produkter, for vi vil bli sett på som en av de beste.