ASK Gård Foredling – Pølsekunstnerne

ASK Gård Foredling – Pølsekunstnerne

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2017

ASK Gård Foredling


Tekst: Solfrid Sande

ASK Gård Foredling

Amundrudveien 63, 3520 Jevnaker
5 ansatte Startet med spekepølseproduksjon i 2013

www.askgard.no

Produksjon av spekemat, pølser, ribbe, kombucha te.

Pølsekunstnerne

Spekepølsene fra ASK Gård Foredling har på få år sust inn på bordet til kvalitetsbevisste matfolk. Gründer Kristoffer Evang har gjort seg noen erfaringer: han skulle tenkt større fra start.

Salamien ”Slegge” fra ASK ble årets store vinner i Det Norske Måltid. For tredje år på rad deltok Ask Gård Foredling i konkurransen. Kristoffer satt denne gangen i salen med lave forventninger, skulle bare nyte kvelden og arrangementet, men så ble det hele tre priser!

– Vi er en bitte liten produsent, og det betyr mye for oss å få en fagjury til å uttale seg om produktene våre. Dette er også en anerkjent pris som er gjev å få, sier Kristoffer Evang.

Pølsemakere og kunstnere

Kunstnerparet Kristoffer og Anne Evang flyttet fra byen ut til Jevnaker for å ta over hjemgården hennes. Planen var å jobbe videre med kunstprosjekter, lage litt mat på si og bruke opp restene av fenalårproduksjon på gården. De savnet et større utvalg av økologisk spekemat.

Kristoffer Evang meldte seg dermed på et pølsekurs hos Nofima, og etter mye prøving og feiling hjemme på gården dro paret med pølsene til Oslo for å teste dem ut. I delikatessebutikkene Gutta på Haugen og Maschmanns Matmarked ble de imponert og tok inn alle sammen.

– Da skjønte vi at vi kunne lage noe stort, forteller Kristoffer Evang.

ASK Gård Foredling blir av juryen i Det Norske Måltid beskrevet som innovativ, og et friskt pust innen kjøttforedling i Norge. Økologisk håndverksproduksjon uten snarveier som tar inn både italienske og norske spekemattradisjoner.

– Det er fortsatt en lang vei og vi jobber hele tiden med å lage bedre og bedre produkter, med best mulig kvalitet, som vi utforsker på vår måte.

Foto: Anthony Huus

Vinnerpølsen

Vinnerpølsen, salamien Slegge som ble vinner i kategorien Årets kjøtt-foredlet, ble tildelt Årets Matspire hos Matmerk og vant Matkanalens reklamepris. Kristoffer Evang forteller at de nå aktivt bruker vinnerstatusen i markedsføring, og trykker merket fra Det Norske Måltid på emballasjen og plakater. For et lite firma som Ask Gård Foredling tror Evang en slik konkurranse kan være en akselerator.

– Hvis man vinner noe, må man fortelle om det. Folk må få vite at det er et vinnerprodukt, sier han.

Som vinner av Årets Matspire hos Matmerk, jobber de nå sammen om strategi, merkevarebygging og markedsføring.

– Å få hjelp fra Matmerk har vært veldig viktig, for de sitter med et nettverk som er veldig stort, sier Kristoffer Evang.

Etter fire år med vekst, ser de fremdeles hull i markedet over hele landet. Det er vanskelig å måle en direkte virkning på salget etter suksessen i Det Norske Måltid, men Kristoffer Evang forteller at de har jevn vekst i hele 2018, og når ut til flere butikker.

– Vi vil vokse, og ser nye produktkategorier vi vil jobbe med. Vi tester og smaker på nye ting hver uke, forteller han.

Det man tror er nok, kan du gange med fem, og selv det blir for lite, for det finnes mange butikker og restauranter i landet.

NOFIMA

– Jeg tror vi nå er en leverandør som kundene assosierer med kvalitet og økologi.

Samarbeidet med bonden Heinrich Jung er viktig, for de deler filosofi. Duroc-grisene hans spiser restavlinger, og lever i et naturlig kretsløp. De gir gode råvarer til pølsene samt kjøtt fra sau fra egen gård.

– Alt som kan has i maten av kosmetiske grunner vil vi ikke ha. Vi må derfor opplyse folk om at denne salamien er litt gråere når det ikke er nitritt eller matsminke i den, forteller Kristoffer Evang.

Kristoffer Evang forteller at samarbeidet med pølsemaker Tom Christer Johannessen hos Nofima har vært avgjørende. Han ble en mentor gjennom mange kurs, og de har ringt han både sent og tidlig. På kursene hans læres det kjemiske og tekniske i pølseproduksjonen, men riktig smak må man finne selv.

– Det har vært helt unnværlig for oss, og det anbefaler jeg til alle som skal starte opp med pølseproduksjon, forteller han.

Foto: Anthony Huus

Tydelig design

Ask gründernes kunstbakgrunn, og sans for humor er godt synlig i designet av emballasjen. Det originale designuttrykket, der både fargevalg og navn på produktene skiller seg kraftig ut i butikkhyllene, gjør dem nesten umulige å unngå.

Med humoristiske navn som Slegge, Holy Baloney, Pablo og Hippie, er kundene ikke i tvil. Navn og fargesterk emballasje til hvert produkt har også sin klare misjon.

– Jeg er selv dårlig på å huske navn, derfor bruker vi farger på pakkene som gjør det lettere for kundene å huske. Når du står i butikken og skal velge tenker du kanskje: ”Jeg tar den blå, for den likte jeg”, forteller Kristoffer Evang.

Ask Gård selger produktene til delikatesse-butikkene, og i de større butikkene som Jacobs Holtet, og utvalgte Menybutikker. Butikker som har ansatte med kunnskap og interesse for denne typen mat.

Vekst og læring

Erfaringene han har fått gjennom fire år med spekepølseproduksjon deler han gjerne med andre.

– Prøv å se vekst og mulighet heller, enn å ta høyde for at det ikke går, som mange gjør, sier Kristoffer Evang.

– Hva om vi selger ti ganger så mye som vi trodde? Har man tenkt på at suksess kan bli et problem? Få tenker på dette, for de fleste tar heller høyde for hva de skal gjøre om det ikke går bra, mener han, og råder andre til å definere for seg selv hva som er målet så tidlig som mulig. Selv om man ikke har råd til maskinene da, må man tenke fremover og utvide produksjonen.

– Det er lett å si at man må ta høyde for vekst nå i ettertid, men vi har måttet bygge om og ut hvert eneste år, sier Kristoffer Evang.

Det man tror er nok, kan du gange med fem, og selv det blir for lite, for det finnes mange butikker og restauranter i landet forteller gründeren.

– Det hadde i alle fall spart oss for mye penger underveis. Det er dyrt å være liten. Men nå tørr vi å tenke større og lengre linjer, sier Kristoffer Evang.

Foto: Anthony Huus