Dyre gård – Økologisk eplesuksess

Dyre gård – Økologisk eplesuksess

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2015

Dyre gård


Tekst: Solfrid Sande

Dyre gård

Rygge, Østfold.
18 ansatte, 11 årsverk.

www.dyregard.no

Spesialitetsmerke hos Matmerk.
Årets Bygdeprofil Østfold 2016.

Økologisk eplesuksess

Dyre Gård har på få år markert seg som innovativ kvalitetsleverandør med storskala økologisk drift. Og nå er den blitt Norges største eplegård.

Eplegründer Hans Olav Bjerketvedt har satset i en skala som lager overskrifter som ”Eplekjekk storsatsing på Dyre gård” i lokalavisen. Oppmerksomhet fikk de også i Det Norske Måltid med pris for sin økologiske Rød Aroma Eplemost.

– Det er et viktig signal til kunden, at det faktisk er en jury som har vært samlet rundt et bord, smakt seg frem til og bestemt at de synes produktet vårt er bra. Det gir signal til forbrukeren som er unikt, sier eplegründer Hans Olav Bjerketvedt.

Store tanker

Dyre Gård ligger i Rygge, i det solrike landskapet ved Oslofjorden. Bjerketvedt kjøpte gården, og ønsket å gjøre noe nytt og innovativt i distriktet. Da han plantet ut de første 4000 epletrærne i 2001, sa flere at dette var litt i meste laget. Han kunne gjerne starte med 1000 for å se, men da hadde han allerede bestilt ti tusen epletrær.

– Skulle vi hørt på dem og hatt det tempoet hadde vi vært pensjonister før vi ble ferdige. Vi må ta noen sjanser. For skal du skape en bærekraftig virksomhet må volumet opp, forteller eplegründer Hans Olav Bjerketvedt.

I dag er det 35 000 epletrær på Dyre gård. Den er nå blitt landets største eplegård, og drives økologisk. Det er underproduksjon av norske epler på markedet, og spesielt på økologiske epler. Hos Innovasjon Norge stod epleproduksjon øverst på ønskelisten, så da bestemte Hans Olav Bjerketvedt seg for å ta sjansen, og fylle hullet i markedet.

Dyre gård har hele tiden hatt et godt samarbeid, og støtte fra Innovasjon Norge.

– Vi hadde aldri etablert oss i det omfanget vi har gjort uten samarbeidet vi har med Innovasjon Norge, Gartnerhallen og Bama. Det samarbeidet har vært helt avgjørende for oss, forteller Bjerketvedt.

Foto: Dyre Gård

Økologisk

På Dyre Gård følger man hele prosessen fra blomsterknopp til ferdige produkter, og med full kontroll på smak og kvalitet gjennom hele produksjonen. På gården presses fire typer eplemost, de lager syltetøy, eplesirup og eplesnacks. De leverer konsumfrukt gjennom Bama, og foredlede produkter til Norgesgruppen, Coop og Rema, til privat og horecamarkedet. Dyre Gård er også en aktiv deltaker på Bondens Marked.

– Når det kommer til et så stort volum, er det få som kan vise til egen håndtering av hele prosessen, fra blomsterknopp til ferdig foredlet produkt, mener Hans Olav Bjerketvedt.

På gården har de stor tro på økologisk bærekraftig produksjon uten å bruke kjemiske plantevernmidler. Da Bjerketvedt tok over gården i 2004 plantet han kløver for å grønngjødsle og skape biologisk mangfold i jorden. Å driver økologisk gir noen flere utfordringer. Oppstår det sykdom har de færre våpen å kjempe med. Men i all epleproduksjon ligger det stor spenning avhengig av de årlige variasjonene.

– Vi driver med risikoproduksjon, og vet aldri før til høsten om vi har lykkes helt med sesongen eller ikke.

Vi ser ikke på andre som konkurrenter, men gode kollegaer, for vi kan gjøre hverandre gode.

Hvordan lykkes

– Å produsere et produkt er bare halve jobben. Skal du lykkes må du stå på året rundt og brette opp ermene, mener Bjerketvedt.

Eplegründeren sier at de ikke tenker at de har lykkes, for de må hele tiden stå på. Men føler seg heldige som har klart å komme inn i de store salgskanalene, i butikkene, vinmonopolet, og horeca. Hans Olav Bjerketvedt setter stor pris på den innsatsen alle de ansatte gjør, som gjør Dyre gård til en suksess. Her er alle like viktige sier han.

– Utfordringen er å få produktet ut av hylla, og da må vi ut og demonstrere og møte kundene. Det er helt avgjørende for å lykkes, sier Bjerketvedt.

De jobber hele tiden med sin visuelle profil, og tenker på hvordan de fremstår. Det var viktig å finne en flaske som ser flott ut på bordet, som kan brukes til selskap eller som en vertinnegave. Den måtte se tiltalende ut.

– Ved første gangs kjøp tror jeg kanskje at det visuelle er det viktigste, men innholdet må stå til forventningene om kundene skal komme tilbake.

Det Norske Måltid

– Det Norske Måltid er en prestisjefylt konkurranse som vi absolutt vil anbefale andre å bli med på, fordi det er en kompetent jury de har, sier eplegründeren.

Dyre Gård bruker prisen fra Det Norske Måltid i markedssammenheng, og bruker merket aktivt, og det betyr mye for dem å ha en slik pris å vise til. De har nå startet opp med flere nye sorter, og han forteller at de vil melde seg på igjen når de har presset de nye sortene.

– Jeg tror prisen har effekt på innsalget av produktet til nye kunder, men gjenkjøpet må smaken klare, sier Hans Olav Bjerketvedt.

Juryen i Det Norske Måltid beskrev Rød Aroma eplemosten som, nydelig smak, med tydelig aroma og god sødme, med en flaske som gir et eksklusiv inntrykk. – Mange mener at våre økologiske er ekstra gode, sier Bjerketvedt.

Foto: Bitmap - Det Norske Måltid

Lokalmat og plussprodukter

Dyre gård jobber på mange plan med formidling, salg og markedsføring. De tenker på neste generasjon og inviterer barnehager på gårdsbesøk. De prøver også å få det offentlige til å kjøpe inn og bruke norske sunne produkter.

– Jeg ser det løsner litt nå, og det er en trend der folk er mer interessert i å vite historien, i tillegg til at de ønsker kortreist og trygg mat. Vi er takknemlige for at mange velger lokalproduserte matvarer. Det er viktig om man ønsker å beholde slik type virksomhet. I tillegg smaker jo mat produsert i Norge, med kalde netter og varme sommerdager, ekstra godt, sier Hans Olav Bjerketvedt.

På Dyre Gård er målet å ha null avfall fra produksjonen. Bunnfallet på tankene etter eplesaften brukes nå av Bamsrudlåven, en lokal isprodusent til en eplesorbet.

– Sorbeen lages nå av noe som egenlig ville blitt avfall, men nå blir det i stedet et plussprodukt, sier Hans Olav Bjerketvedt.

De møttes da de hadde salgsbod ved siden av hverandre på Bondens Marked, og kom i snakk og startet samarbeidet. Restene etter eplepressingen går til dyrefor, som igjen gir dem gjødsel tilbake etter dyrenes sirkulasjon. De har nådd målet om null avfall, men de tenker hele tiden på nye muligheter til utnyttelse av restproduktene.

Ønsker flere økologiske eplebønder

I fjor var eplehøsten veldig god, og i år har det varme været gitt dem en ekstra fin blomstring. Han venter nå spent på resultatet etter pollineringen.

Han deler mer enn gjerne egne erfaringer med andre, og håper det blir flere økologiske eplebønder i Norge. Her på Dyre har de ingen hemmeligheter. Kunnskap om epleproduksjon er blitt lett tilgjengelig i digitale kanaler, men skal man lykkes er det andre ting som er avgjørende.

– Først må produktet være bra, og så må du være på markedet, være aktiv og banke på dører, sier Hans Olav Bjerketvedt, og legger til.

– Vi ser ikke på andre som konkurrenter, men gode kollegaer, for vi kan gjøre hverandre gode.

Foto: Dyre Gård