Halvors Tradisjonsfisk – Gryteklar fremtid for tørrfisk

Halvors Tradisjonsfisk – Gryteklar fremtid for tørrfisk

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2016

HALVORS TRADISJONSFISK


Tekst: Solfrid Sande

Halvors Tradisjonsfisk

Håndverkervegen 7B, Tromsø.
Startet 2000, 8 ansatte.

www.halvorsfisk.no

Lager tørrfiskprodukter av Skrei, som Boknafisk loin fra Fredvang, lutefisk loin, og tørrfiskfilet. Og gryteklare klippfiskprodukter, som portugisiske klippfiskboller og klippfiskfilet.

Gryteklar fremtid for tørrfisk

Halvor Hansens lidenskap for tørrfisk, tok fisken fra hjemstedet Fredvang helt til topps i konkurransen. Og døren til et helt nytt marked åpnet seg.

Etter fire forsøk med tørrfiskprodukter tok Halvor Hansen og Halvors Tradisjonsfisk storeslem med tre priser i Det Norske Måltid i 2016 med den gryteklare Boknafisken fra Fredvang.

– Å vinne i Det Norske Måltid gav oss aksept utenfor Nord-Norge. Vi fikk stor oppmerksomhet for produktene våre, forteller Halvor Hansen.

De meldte seg på konkurransen fordi de ønsket anerkjennelse fra den profesjonelle matbransjen. Og juryene lot seg imponere. Halvors Boknafisk vant kategorien Årets sjømat foredlet, Årets matspire fra Matmerk, og fikk reklameplass på Matkanalen.

Etterpå har mange nye kunder kommet til, og salget økte med 20% i 2017. Halvor Hansen forteller at de fikk et helt nytt marked i Sør-Norge med prisene i Det Norske Måltid.

Tørrfisk

I mer enn tusen år har skreien blitt hengt på hjell i Lofoten. Der tørker den ute i vind, sol, regn og sludd. Etter noen uker blir den boknafisk, og helt tørr etter noen måneder ute til tørrfisk. Et eksotisk og vakkert syn mange gjerne fester til minnene fra en reise i området. Men tørrfisken havner sjelden på bordet vårt utenfor turisthotellene, og på lokale middagsbord. Nesten all tørrfisk selges ut av landet til hovedmarkedet i Italia.

– Jeg vil at vi skal utnytte dette fantastiske produktet her hjemme, i stedet for å bare eksportere det, sier Halvor Hansen.

Halvor har med Boknafisken fra Fredvang brutt en barriere med et produkt mange synes er komplisert. Terskelen er senket, den er blitt gryteklar. For det er bare noen få ildsjeler som fremdeles ønsker å vanne ut fisken selv. De har laget et enkelt og lettvint produkt. Og når kundene får det på denne måten, så vil de ha det, forteller Halvor Hansen.

– Gryteklar er være eller ikke være for tørrfisken. For å selge tørrfisk som skal vannes ut hjemme er nesten umulig, sier Halvor Hansen.

Halvors Boknafisk Loin fra Fredvang emballasje. Foto: Halvors Tradisjonsfisk AS

Fredvang

Halvor henter boknafisken fra svogeren Kristian på hjemplassen Fredvang nord på Moskenesøya i Lofoten, hvor boknafisk har en sterk lokal tradisjon.

– Vi ser at det er veldig viktig for plassen her. Det er morsomt når vi går forbi husene og ser det henger fisk overalt. Og kanskje den eneste stedet man lager boknafisk av flyndre, sier Halvor Hansen.

Etter et langt liv i fiskens tjeneste, som fisker, i fiskeindustrien, og som byråkrat, ble Halvor Hansen gründer med Halvors Tradisjonsfisk i år 2000. Tromsø-bedriften lager produkter av  tørrfisk fra Ballstad i Lofoten, og klippfisk fra Senja, og boknafisken fra Fredvang.

Halvor bruker skrei som henges litt seint på vinteren, der optimale forhold er noen få plussgrader, sol og vind, men ikke for varmt. Skreien henges opp som filet, og der får den tørke i tre til fire uker.

– Jeg vil ha den hvit og saftig. Og når vi henger den som filet får den en mild, men den karakteristiske boknafisksmaken, forteller Halvor Hansen.

Matradisjon

Halvor Hansen lar seg ofte inspirere av engasjementet han møter hos andre produsenter på arenaer som Det Norske Måltid.

– De gjør en stor jobb for mattradisjonene våre som strekker seg langt utover det foretningsmessige. Mange drar rundt og formidler, og de driver med opplæring, sier Halvor Hansen.

Tørrfisk fra Lofoten har spesialbeskyttelse som geografisk spesialitet hos EUs merkesystem på lik linje med champagne og parmaskinke. Men tørrfisken har gått litt i glemmeboken for mange her hjemme.

– Vi ligger langt bak land som Italia i å ta vare på egne mattradisjoner. Det burde vært et større ansvar å ta vare på disse, mener Hansen.

Vi har merket at vi har fått mer respekt i næringen etter vi vant. Vi kan vise oss frem og være stolte av det vi holder på med, sier Halvor Hansen.

Spesialitet

– Det var svært viktig for oss å vinne. Og spesielt siden det er profesjonelle matfolk og kokker som liker produktene våre, er det et hedersbevis, sier Halvor Hansen.

Prisen som Årets matspire førte også til at boknafisken fra Fredvang fikk eget spesialitetsmerke hos Matmerk i fjor. Samarbeidet med Matmerk ga dem kompetanseheving, og tilgang til dagligvaremarkedet hos Meny.

Han sier at de aktivt har tatt med seg vurderingene fra dommerne til videre utvikling av produktene. De tenker gryteklart, og ned til porsjonspakker, både til forbruker – og restaurantmarkedet.

Resten av sortimentet skal nå tas i samme retning, med den enkle, delikate og stilrene designen. Den hvite pakken skiller seg ut i hyllene der emballasje preget av blå og røde elementer er vanlig, noe den Den Norske Måltids jury bemerket.

– Det er forventet at design skal være med å selge produktet. Det handler om å nå ut, sier Halvor Hansen.

Halvor ser at mange andre små produsenter nå er flinke til å tenke både smak og design.

– Jeg tror Det Norsk Måltid har fremskyndet den utviklingen, sier Halvor Hansen.

Gode forhold for tørking er viktig for å oppnå riktig smak. Foto: Halvors Tradisjonsfisk

Flere følger etter

Halvors Tradisjonsfisk har i dag åtte ansatte, og en er datteren Liv Margrete Hansen som markedssjef. Hun er ung og innovativ, og vet hva de yngre generasjonene ønsker seg, forteller Halvor. For det er en lengsel etter den ekte, rene råvaren med historie nå blant de yngre generasjonene.

Liv Margrete holdt i mars foredrag på Tørrfiskforums konferanse i Svolvær, hvor hun fikk mye oppmerksomhet for det de har fått til med Halvors Tradisjonsfisk. Hansen tror flere vil lar seg inspirere til å foredle egne råvarer. De ser nå at det finnes et marked også her i Norge. Et råd han gjerne deler med ande som vil lykkes er å lytte til kundene, og man må være tålmodig.

– Vi har merket at vi har fått mer respekt i næringen etter vi vant. Vi kan vise oss frem og være stolte av det vi holder på med, sier Halvor Hansen, og legger til.

– For min del finnes det ikke noe bedre produkt i hele verden.

Halvors Tradisjonsfisk ansatte viser stolt frem sine produkter. Foto: Halvors Tradisjonsfisk AS