Jakob & Johan Dybvik – Setter klippfisk på menyen

Jakob & Johan Dybvik – Setter klippfisk på menyen

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2014 og 2017

Jakob & Johan Dybvik


Tekst: Solfrid Sande

Jakob & Johan Dybvik

Tingstadvika 5, 6035 Fiskarstrand
Familiebedrift etablert 1923

www.dybvik.no

Klippfisk.

Setter klippfisk på menyen

En nytenkende klippfiskprodusent med råvarer og klippfiskretter som mer enn en gang har imponert juryen Den Norske Måltid.

Familiebedriften Jakob & Johan Dybvik AS fra Fiskarstrand utenfor Ålesund, drives av tre brødre med sans for konkurranser. For dem er Det Norske Måltid en viktig arena for å teste egne produkter i matmiljøet, og de har vunnet i konkurransen flere ganger. I år ble Dybvik Utvannet Loin kåret til det beste produktet innen Årets sjømat-foredlet, og de fikk også tildelt Årets Forprang, som var designtjenester fra PlayDesign Studio.

– Å være med i Det Norske Måltid betyr mye for synligheten til klippfisk, sier Jakob Dybvik.

Marked i Norge

Da brødrene tok over familiebedriften for ti år siden bestemte de seg for at 85 år som ren eksportbedrift fikk holde. De ønsker å skape et marked her hjemme, og foredle en råvare med lange tradisjoner, som ikke har vært så tilgjengelig for oss.

– Det betyr en god del for oss å vinne. Vi får anerkjennelse, og stolthet. Det er et klapp på skulderen, sier Jakob Dybvik.

Juryen i Det Norske Måltid flere ganger gjennom konkurranser fremhevet Dybviks evne til innovasjon, og forbrukervennlighet med produkter som også henvender seg til et yngre publikum.

Og med prisen i år var det igjen tilgjengeligheten for kundene, sammen med et godt og delikat produkt som gav dem full score.

  Vi har jobbet lenge med loinen for å få riktig holdbarhet, slik at vi kunne lansere den i butikk. Vi har i mange år tenkt at vi vil gjøre det enklere for forbrukeren.

Foto: Johan & Jakob Dybvik

Årets forsprang

Med Årets forsprang-prisen følger det med et samarbeid med PlayDesign Studio. De videreutvikler nå emballasjen til Dybvik Utvannet Loin, og med et helt nytt konseptdesign for klippfisken med loinen som spydprodukt.

– Du får litt mer oppmerksomhet i butikken, og vi må skille oss ut. For det er ikke så mange forbrukere som ser først til klippfisk.

De søkte om å vinne prisen med designtjenester, fordi de ønsket å lage et helhetlig konsept som kunne passe til designprofilen de allerede har. Det nye konseptet lanseres til høsten, med større etikett og en annen emballasjeløsning.

Flere butikker har tatt nå tatt inn produkter fra Dybvig, for butikkjedene legger merke til prisene og oppmerksomheten fra konkurransen i Det Norske Måltid, forteller Jakob Dybvik.

– Vi får større oppmerksomhet hos kundene, og vi ser nå en klar etterspørsel etter loinen. Prisen skaper større interesse for klippfisken.

Å være med i Det Norske Måltid betyr mye for synligheten til klippfisk, sier Jakob Dybvik.

Utvanning

Klippfisken ble som navnet tilsier tørket ute på bergene på Møre, og konserveringsmetoden med salting skjøt fart med bedre tilgjengelighet på 1700-tallet. Tørrfisk er et produkt som krever utvanning før bruk, men klippfisken har en kortere prosess før det kan havne i gryta.

Utfordringen med utvanningsprosessen ligger ikke bare i at det tar tid, det er også en prosess som krever kunnskap. Jakob Dybvik forteller at de ikke nådde opp i Det Norske Måltid et år på grunn av problemer med utvanningsprosessen for juryen.

– Det er et sensitivt produkt, men vi har funnet en metode etter mye prøving og feiling. Å velge ut den rette kvaliteten på fisken er viktig, sier Jakob Dybvik.

Utvannede klippfisk har vært å finne i frysedisken i mange år, blant frossenpizza og bær. Dybvik har derfor satset på fiskehyllene i butikkene, med flere klippfiskprodukter.

De har gjennom årene utviklet og testet ut flere produkter. I 2014 vant de i Det Norske Måltid, med et produkt som nå er tatt av markedet. ”Klippfisk321ovn”, som kom med et oppskriftsett, men måtte vannes ut i ti timer.

– Vi tror at utvanning er en eneste stor terskel, derfor kommer vi heller med ferdig utvannede produkter.

Foto: Johan & Jakob Dybvik

Utvikling

Jakob og Johan Dybvik AS har fått hjelp av Innovasjon Norge til produktutvikling, og støtte fra Matmerk gjennom spesialitets-merket og profilering. Samarbeid med kokkene er også viktig for brødrene Dybvik, for de kommer også med mange nye ideer til å bruke produktene. Et eksempel er bruk av biprodukter som skinn til garnityr.

– Vi ønsket å lage et marked i Norge med en merkevare der smak og kvalitet går foran. Vi var de første i Norge til å lansere et ferdig utvannet klippfiskprodukt, sier Jakob Dybvik.

Det har vært en lang vei å bygge opp et marked i Norge. I dag er det 15 arbeidsplasser på fabrikken, og syv selgere i selskapet Norske Smaksopplevelser som reiser rundt. Varene er å finne i Norgesgruppen sine butikker, Coop, Rema og Bunnpris.

– Gode selgere betyr veldig mye, uten dem hadde vi ikke fått produktene våre ut i butikken.

Foto: Johan & Jakob Dybvik

Klippfisk for fremtiden

Dybvik er fremdeles en av få klippfisk-produsenter som har Norge som marked. Hvert år går 500 tonn klippfisk hit, og resten blir sendt ut til markedene i Sør-Europa. Dybvik får råstoffet fra leverandører som fisker torsk langs Norskehavet. På hjemstedet ved Borgundfjorden tas fisken imot og foredles.

– Vi ser vel for oss at det er plass til et par produkter til, og da begynte vi å tilrettelegge for ferdig marinerte ting. Vi vil gjøre det enda enklere for folk, sier Jakob Dybvik.

Nordmenn forbinder ofte klippfisk med Bacalao, men den tradisjonelle retten betyr egentlig bare torsk på spansk. Dybvik vil derfor øke kunnskapen hos oss og vise frem alle bruksområdene som klippfisken har.

– Når vi er rundt på demo, er det sjelden noen som sier de ikke liker klippfisk. Derfor må vi få folk til å prøve klippfisken, og nå har vi produkter som tilgjengelige og enkle.