Kriterier og kategorier

Kriterier og kategorier

GENERELLE KRITERIER

For å delta i Det Norske Måltid må produsenter og produkter oppfylle følgende kriterier:

  • Tidligere vinnere kan ikke delta med samme produkt som de har vunnet med tidligere, men er velkomne til å melde på andre produkter, eller tidligere nominerte produkter. Er påmeldt produkt svært likt et tidligere vinnerprodukt, tar administrasjonen en vurdering på om produktet kan delta.
  • Norske råvarer og foredlede produkter kan delta. Med dette menes at produktets råvarer i størst mulig grad hentes fra Norge og at produktet er foredlet i Norge.
  • Produktene må være tilgjengelig/i salg for allmennheten, og utsalgssted/serveringssted (f.eks. gårdsutslag, salg på marked, direkte leveranse restaurant/hotell/storhusholdning eller via grossist, nettbutikk, dagligvare) må opplyses ved påmelding.
  • Sesongprodukter kan delta, forutsatt at råvaren kan fremskaffes til juryeringsrundene som gjennomføres. Ta kontakt med oss i Det Norske Måltid om du har spørsmål.
  • Drikkevarer som inneholder over 15% alkohol, vurderes ikke i konkurransen.
  • Så lenge du som produsent har forbrukerforpakning av produktet ditt, skal du sende inn dette.

KATEGORIER

HER ER KONKURRANSEKATEGORIENE FOR SESONG 12, 2019

Årets grønne

Naturell produkter fra sanking av ville vekster eller produkter dyrket på friland og i drivhus som frukt, bær, grønnsaker, urter og sopp.


Årets grønne foredlet

Foredlede produkter fra sanking av ville vekster på land, produkter dyrket på friland og i drivhus eller sanking av plantebaserte produkter fra havet.

Eksempler er gelé, chutney, marmelader, kornprodukter, tørkede produkter, tang og tare, fermenterte og syltede produkter og sorbet.


Årets bakst

Alt innen tradisjonelt og nytt bakverk/kaker som opprettholder kvaliteter ut over det dagsferske.


Årets ost

Ferske oster som kremost og cottage cheese samt lagrede oster og muggoster. I denne kategorien dømmes også kokte produkter som brunost, prim og gomme.


Årets meieriprodukt

Ferske, syrnede og foredlede meieriprodukter som melk, smør, yoghurt, rømme og iskrem.


Årets kjøtt

Naturell produkter av bufe (produksjonsdyr og andre nyttedyr), fugl, fjærkre og vilt (fersk og fryst). Produktene kan presenteres hele og som stykningsdeler, uemballert og emballert.


Årets kjøtt foredlet

Foredlede produkter av bufe (produksjonsdyr og andre nyttedyr), fugl, fjærkre og vilt, som spekemat, marinerte, farseprodukter og varmebehandlede produkter. Produktene kan være basert på tradisjonelle og moderne produksjonsmetoder, uemballert og emballert.


Årets sjømat

Naturell produkter av alle typer oppdrett og villfanget sjømat fra fersk- og saltvann, både hel og stykningsdeler, emballert eller uemballert.


Årets sjømat foredlet

Foredlede produkter av alle typer oppdrett og villfanget sjømat fra fersk- og saltvann. Produktene kan være basert på tradisjonelle og moderne produksjonsmetoder, uemballert og emballert.


Årets drikk

Alkoholfrie drikker som te, saft, juice, vann, most og øl. Fermenterte drikker under 0,7 % alkohol som f.eks øl, kombucha og sider.


Årets sider

Årets sider skal kun være produsert av norsk frukt og bær og være basert på gjæret råsaft.


Årets øl

Årets øl kan brygges med moderne eller tradisjonelle teknikker og baseres på norske eller importerte råvarer.


(skjult med klasse .dnm-hidden)

Årets ferdigmat

Produktet skal være spiseklart (uten å tilsette andre ingredienser) og skal kun kreve oppvarming. Produktet skal ikke være rettet mot en aldersbestemt målgruppe.


Årets godbit

Årets godbit er en samlekategori for produkter som ikke naturlig passer inn i noen av de andre kategoriene, slik som sjokolade, salt, honning, krydder og smakstilsetninger.

Alle påmeldte produkter i denne kategorien vil i første juryering vurderes av fagjuryen i Det Norske Måltid, og eventuelt flyttes til en av de andre kategoriene, dersom kriteriene for disse passer bedre.

 

Andre priser i sesong 12, 2019

Det Norske Måltids hederspris

Det Norske Måltids Hederspris tildeles en person, et firma eller en organisasjon som har hatt særlig betydning for norsk matkultur. Prisen ble delt ut for første gang i 2011 og gikk til Ingrid Espelid Hovig. I 2012 gikk prisen til Halvor Heuch, i 2013 til Arne Brimi, i 2014 til Bodil Nordjore, i 2015 til Astri Riddervold, i 2016 til Wenche Andersen, i 2017 til Morten Schakenda, og i 2018 til Stiftelsen Bondens marked Norge.

Egen jury i regi av Det Norske Måltid.

(skjult med klasse .dnm-hidden)

Årets Forsprang – verdi kr 100 000

PlayDesign Studio brenner for emballasje, og ønsker å bidra til at ditt produkt får et forsprang i markedet. Vinneren av prisen får intill 100 000 kr i designtjenester. PlayDesign Studio vil ta utgangspunkt i det som fungerer godt med ditt produkt, forsterke dette og videreutvikle designet på emballasjen. Dere kjenner produktet, og PlayDesign Studio kan emballasje – sammen skaper vi et forsprang. Finalister i årets konkurranse kan søke om å vinne prisen.

Egen jury i regi av PlayDesign Studio.


(skjult med klasse .dnm-hidden)

Årets innovasjonspris  – verdi kr 100 000

Årets innovasjonspris fra Nofima har en verdi på 100 000 kr i tjenester . Vinneren kan bruke prisen til å heve sin kompetanse eller til videreutvikling av produkter eller konsepter. Vinneren av prisen kan få bistand fra Nofima innen ulike fagfelt, slik som gastronomi og produktutvikling, mikrobiologi og holdbarhet, prosessering og emballasjeteknologi, råvarer og råvareegenskaper, sensorikk eller forbrukerinnsikt og markedsføring. Prisen skal stimulere vinneren til å ta neste steg i sin utvikling. Alle finalistene i konkurransen kan søke om å vinne prisen.

Egen jury i regi av Nofima.


(skjult med klasse .dnm-hidden)

Årets matspire  – verdi kr 100 000

Egen jury i regi av Matmerk.


(skjult med klasse .dnm-hidden)

Årets reklamepris  – verdi kr 100 000

Alle finalister blir vurdert til å motta en reklamekampanje på matkanalen.tv  i 2019 for sitt produkt.

Egen jury i regi av Matkanalen.


(skjult med klasse .dnm-hidden)

Digital Etikett   – 10 000 kr til hver kategorivinner

Hver kategorivinner i årets konkurranse får trykking av etiketter til en verdi kr 10 000 av Digital Etikett.


Ved spørsmål ta kontakt med Kristin Austigard på epost kristin@detnorskemaltid.no eller mobil +47 90 19 38 77.