Nortura Kjøttcompagniet – Sommerlam

Nortura Kjøttcompagniet – Sommerlam

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2016

Nortura Kjøttcompagniet


Tekst: Solfrid Sande

Nortura Kjøttcompagniet

Nortura SA Postboks 360 Økern, 0513 Oslo

www.kjottcompagniet.no

Utvikler av kjøtt- og egg-konsepter basert på lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller råvare.

Sommerlam

Hvordan skape spesialitetsmat og volum i stort konsern? Hos Nortura Kjøttcompagniet fant de nøkkelen og vant pris i Det Norske Måltid.

I konkurransen med små håndverksprodusenter stakk Nortura av med seieren i Årets Kjøtt med spesialiteten Årets Sommerlam, grillribbe naturell i 2016. En eksklusiv sesongråvare gjort til en produktserie for forbrukermarked, overbeviste også dommerne i Det Norske Måltid.

– Det var veldig gøy for oss å nå opp i denne konkurransen. I tillegg har vi fått tildelt Spesialitetsmerket for hele Gilde Sommerlamserien fra Matmerk, forteller Bente Avseth-Bakke, leder for Nortura Kjøttcompagniet.

Håndverksproduksjon

– Vi blir fort oppfattet som industriell, men det er håndverksproduksjon også hos oss i Nortura. Kjøttskjærere lager Sommerlam for hånd, sier Bente Avseth-Bakke.

Sommerlam, eller dielam, er lam som ikke får nok melk av søya, og blir flasket opp på melkeerstatning av bonden. Dette er en oppstrøm Nortura ikke ønsker å ha, for lammene skal helst få gå ute og beite gjennom sesongen før de havner på middagsbordet, forteller Avseth-Bakke.

– Det er alltid noen lam som blir dielam, og da er det bra vi har mulighet til å skape verdier på dette, og ikke minst gode matopplevelser, sier Bente Avseth-Bakke, og legger til:

– Dette er en råvare som etter min mening er noe av det beste du kan spise.

Kjøttet har en mildere og søtere smak enn lam som har beitet. En ettertraktet råvare hos kokkene, og juryen i Det Norske Måltid beskriver produktet som svært saftig og mørt, med ren, delikat råvaretypisk smak. Tidligere var Sommerlam en råvare Nortura ikke fikk ut i markedet.

Vi opplever at produktene våre blir bedømt etter smak og kvalitet, og ikke etter hvem som har laget det, forteller Bente Avseth-Bakke.

Kjøttcompaniet

Bente Avseth-Bakke og kollegaene hos Nortura Kjøttcompagniet, beskriver seg som fire entusiastiske damer. De jobber for den norske bonden med merkevarene Sommerlam, Lam fra Hallingskarvet, Livéchekylling, Klosterlam og Santa Kristina skinke, og leter hele tiden etter nye spesialitetskonsepter som kan gi ny verdiskapning.

– Det er mye nybrottsarbeid i Nortura. Vi henger med og jobber i hele verdikjeden. Det er store volum av spesialiteter, som vi nå skaper verdi på, og får det ut på markedet, sier Avseth-Bakke.

Nortura Kjøttcompagniet ble etablert i 2016 som følge av masteroppgaven skrevet i lederprogrammet til Nortura på BI, av Bente Avseth-Bakke og to andre kollegaer. Gjennom prosjektet så de at kvalitetsmaten trengte et eget fokus, for den led under de store volumene.

– Men vi drømte ikke om at det skulle bli en egen enhet, sier Avseth-Bakke.

Det er stor interesse hos bonden for å være med, for det skaper et miljø, og fagnettverk.

– Det skaper stolthet når de ser det de har avlet opp som merkevare i butikken, forteller Bente Avseth-Bakke.

Hun forteller at det er mer komplisert å jobbe med spesialiteter i Nortura, siden de er rigget for å jobbe med de store linjene.

Nortura og Det Norske Måltid

– Vi opplever nå at produktene våre blir bedømt etter smak og kvalitet, og ikke etter hvem som har laget det, sier Bente Avseth-Bakke.

Nortura var i de første årene i Det Norske Måltid, men opplevde at det var størst fokus på å løfte frem de små produsentene. Nå er det snudd, og det er rom for både store og små produsenter som konkurrerer på samme kvalitetskriterier, mener Bente Avseth-Bakke.

– Verdien for befolkningen blir større hvis vi kannnå ut med et større volum av spesialiteter. Du må også kunne levere samme kvalitet hver gang. Der har vi som industri en fordel, sier Bente Avseth-Bakke.

Hun mener ordet lokalmat ikke automatisk gir et kvalitetsstempel. Avseth-Bakke ser at små produsenter kan slite på levering og med ujevn produktkvalitet. Det er viktig at man leverer det samme produktet hver gang, og da må man jobbe veldig systematisk, sier Avseth-Bakke.

– Vi ser at matopplevelsen og smak trumfer alt. En god historie og design holder ikke, hvis du ikke leverer på smak får du ikke gjenkjøp, sier hun.

Vi blir fort oppfattet som industriell, men det er håndverksproduksjon også hos oss i Nortura, forteller Bente Avseth-Bakke.

Salg og gode råd

– Vi skulle gjerne ha solgt mer Sommerlam, for vi har større volum. Men det er en kamp om plassen i butikken, og vi konkurrerer med all annen grillmat, sier Bente Avseth-Bakke.

Kjøpmenn kan være skeptiske mot nye produkter, og selv for Nortura er det ingen automatikk i hylleplass. Sommerlam er også et relativt dyrt produkt med et segment av kvalitetsinteresserte kunder, og nå ringer noen av dem for å høre når årets lam er i butikken, forteller Avseth-Bakke.

Fjoråret gav god vekst, da endret de også design, og bruker aktiv merket fra det Norske Måltid og Spesialitetsmerket på emballasjen. Mellom 2015-2017 økte salget av Sommerlam fra 20 til 30 tonn, og nå er det 7 produkter i forbrukervennlige pakker i butikkhyllene.

I Nortura finnes stor fagkompetanse, men de har en jobb å gjøre for å nå frem med budskapet mener Bente Avseth-Bakke, og hun har ingen planer om å gi seg i konkurransesammenheng.

– Vi sitter nå og ser på om vi har noe unikt vi kan melde på i år. I fjor meldte vi oss på med fire produkter, så vi henger godt med.