Reins Kloster – Håndverksis

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2016 og 2017

Reins Kloster


Tekst: Solfrid Sande

Reins Kloster

Klosterveien 195, 7100 Rissa

www.reinskloster.no

Økologisk melkebonde som lager is, øl og akevitt på gården.

Håndverksis

Med lidenskap for is og godt håndverk, imponerte Hans H. Horneman dommerne i Det Norske Måltid.

Hans H. Horneman fra Reins Kloster har deltatt i Det Norske Måltid to ganger, og det ble full score for iskremen hans to år på rad. Bringebærisen ble Årets godbit i 2016, og solbærisen Årets meieriprodukt foredlet i 2017.

– Det er god uttelling, som bygger selvtillit og bekreftelse på at vi lager kvalitet. Og de som kjøper isen får bekreftet at produktet er godt, sier Hans H. Horneman.

Ismester fra Rissa

Hans H. Horneman satser på kvalitet i alle ledd, flott emballasje, intens smak og bruk av lokale råvarer. Juryen beskriver isen som svært godt håndverk som skiller seg fra den masseproduserte, og solbærisen med hele biter av bær gir en deilig og konsentrert smak.

– Jeg ville bygge opp omdømmet og gjøre isen kjent. Jeg synes også det er greit å få vurdert mine produkter mot andres. Det hjelper ikke å være verdensmester på kjøkkenbordet om ingen vet om deg, sier Hans H. Horneman.

Gården Reins Kloster i Rissa, en time utenfor Trondheim, har en lang stolt tradisjon, helt tilbake til Harald Hårfagre, da han la Trøndelag under seg, og tok over gården.

Ved siden av det staselige gårdshuset i dag lå Rein kloster, som gården har fått navnet sitt fra. Horneman er i dag tiende generasjon, og driver med økologisk melkeproduksjon.

Han lager 12 sorter iskrem av melken, og har i tillegg ølbrygging og akevittproduksjon

Foto: Mats Kalland

Salgssuksess

– Men det er krevende å bygge opp merkevaren. Når folk ikke har hørt om produktet, skal det mye til at de tar det i farten. Derfor er den beste markedsføringen for oss smaksprøver i butikk, sier Hans H. Horneman.

Som mange andre småskalaprodusenter må man ofte være tusenkunstner for å lykkes. For Hans H. Horneman ligger ikke salg øverst på talentlisten sier han. Men han har sakte men sikkert solgt inn isen i butikker over hele Trøndelag og i Sør-Norge.

Østlandsområdet er et nytt stort salgsområde, der spiser de mye is og er villige til å betale godt. Et team på to selgere fra ”Bønder i byen” selger nå isen hans inn på den kanten av landet. De tok kontakt etter finalen i Det Norske Måltid i januar. De bruker prisen aktivt, og har til nå solgt den inn på 25 nye salgssteder.

I løpet av et halvt år har de oppnådd mer salg enn det jeg har gjort på 8 år, forteller Hans H. Horneman.

Men nå må han be dem roe ned salget litt, for han klarer ikke å produsere nok, og når snart produksjonstaket på 12000 liter i året.

Horneman må i tenkeboksen, for skal det lages mer is må det investeres, og det er en stor kostnad.

Fra kjøkkenbenken

Hans H. Horneman startet iseksperimentene på kjøkkenbenken hjemme og kjøpte bøker om iskrem på Amazon. Han dro på kurs til Bornholm og Italia, til Gelato University på to dagers kurs. Der lærte han å balansere oppskriften, ta hensyn til fett og iskrystaller.

Han bruker oppskrifter og blander sammen, men de er bare en liten start, for de gir ikke de små nyansene og hemmelighetene, det må du prøve deg frem til selv, sier han.

– For en god is er munnfølelsen viktig. Når man tar en skje is i munnen, skal det føles som den smelter litt, forteller Horneman.

Blir den puddingaktig kan det være andre virkestoffer i den for å binde enn egg. Rene og gode råvarer er viktig, og han prøver å skaffe mest mulig lokale bær til isen som inneholder 31% bær.

– Ingen andre produsenter er i nærheten av dette. Det er her de store produsentene sparer, forteller Horneman.

Foto: Mats Kalland