Rørosrein – Det samiske arvesølvet

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2017

Rørosrein


Tekst: Solfrid Sande

Rørosrein

Hagaveien 17, 7374 Røros.

www.rorosrein.no

Familiebedrift Røros, reindriftssamer.
Kjøttproduksjon, reinsdyr.

Det samiske arvesølvet

Med mørbrad av reinsdyrkalv fikk Rørosrein i 2017 den høyeste poengsummen gitt i Det Norske Måltid, og deres smak av evigheten gikk denne gangen rett til topps.

– Det var kjempeartig, fordi vi har fra første stund satset på kvalitet, og vi nådde målet vi satte oss, da vi vant. Den gode kvaliteten skal vi holde på, forteller Eva Nordfjell.

Rørosviddas Perle fra Rørosrein ble Årets kjøtt – naturell 2017. Topp kvalitet, ny design, sterkere bruk av egen historie og kultur ga dem nå full utelling.

Kulturbærere

Familien Nordfjell startet med egen foredling i 2012. Reindriftsfamilien hadde i alle år levert dyrene til en lokal foredler, men lav pris bekymret. Da Eva Nordfjell ble arbeidsledig, og måtte tenke nytt, da gav lokalmatsatsingen med Rørosmat dem nye ideer.

– Dette inspirerte oss til å starte med foredling selv. Vi tenkte det kunne være flott om vi begge kunne ha reindriften som levebrød, forteller Eva Nordfjell.

Familiebedriften på Røros, er en del av det sørsamiske området som strekker seg fra Saltfjellet i nord til Engerdal i sør. Familien Nordfjell formidler den samiske kulturen gjennom matproduksjonen, restaurantdrift og kulturopplevelse. Reinsdyrkjøring, lassokasting, og foredrag, kombinert med matopplevelser, er noe av det vi får oppleve hos familien Nordfjell.

– Vi selger ikke bare et kjøttstykke, vi formidler også vår kultur, og det gir en tilleggsverdi, sier Eva Nordfjell.

I dag har familien tredoblet omsetningen og tonnasjen, og kjøper nå selv inn dyr fra andre reindriftssamer. De har hele verdikjeden, og utnytter alt på dyret slik forfedrene også gjorde. Tørket reinsdyrhjerte, blodmat, og tørket kjøtt er tradisjonsmat de fører videre. Og når fileter og andre styrkningsdeler er tatt, blir resten brukt til spekemat og pølser.

Foto: Tom Gustavsen

Utvikling og design

Det var i 2017 tredje gang familien Nordfjell og Rørosrein deltok i Det Norske Måltid. I 2013 vant de med flatbiff av reinsdyr kalv, og i 2015 kom en ytrefilet av reinsdyrkalv til finalen. Men de gikk ikke helt til topps på grunn av emballasjen forteller Eva Nordfjell.

– De sa vi måtte ta et valg. Det var små detaljer, men vi måtte finne en ny design og en emballasje som kunne tåle salg i dagligvare bedre, sier hun.

Rørosrein tok juryens bemerkinger med seg, og utviklet og endret det visuelle utrykket, og de har nå fått en ny og mer robust emballasje. Tidligere ble de samiske fargene brukt på emballasjen, mens nå er tanken i den visuelle profilen naturen, samekulturen, på en mer neddempet og renere måte.

– Vi har tatt tilbake det samiske arvesølvet, og emballasjen preges nå av et samisk sølvsmykke. Det som er inni pakken har høy kvalitet, og er et samisk smykke, forteller Eva Nordfjell.

Juryen ble overveldet over forbedringene, og ga Rørosviddas Perle, mørbrad av reinsdyrkalv den høyeste scoren i konkurransen noen gang. Flott innpakning, og den høye kvaliteten viser en produsent som har svært god kvalitetskontroll bemerket juryen.

– Det var en prosess for oss som måtte modnes, forteller Eva Nordfjell.

Vi selger ikke bare et kjøttstykke, vi formidler også vår kultur, og det gir en tilleggsverdi, sier Eva Nordfjell.

Salgskanaler

Prisen gav Rørosviddas perle stor etterspørsel, og de gikk tom før påske. Syv av kjøttproduktene har nå fått den nye emballasjen, og to nye til høsten, og dette har igjen ført til større salg, og produksjon.

Flere restauranter og butikker kom til etter prisen i Det Norske Måltid, men de opplever som liten leverandør at det er vanskelig å komme inn i de store kjedene.

– Vi håpet det skulle bli lettere å komme inn i de store kjedene om vi vant. Men vi er ikke eksperter på salg, og kanskje vi ikke har vært flinke nok til å utnytte seieren, sier Eva Nordfjell.

Det mangler ikke på distribusjonslinjer fra Røros, men problemet er systemet i dagligvarebransjen, mener Eva Nordfjell. De skulle gjerne vært inne hos Meny og Coop, men de krever større volum og landsdekkende distribusjon. – De sier vi leverer for lite, forteller Eva Nordfjell.

– Der vi er inne selger vi veldig godt, men vi har problemer med å komme inn hos store aktører. Vi lager nå en strategi innenfor dagligvare og delikatesse, sier hun, og legger til.

– Vi oppnår heder og ære, men jeg synes dette med salg burde løftes mer frem, for vi som er små trenger denne hjelpen, sier Eva Nordfjell.

Foto: Tom Gustavsen

Reinsdyrkjøtt på menyen

Rørosrein har satset, bygd ut og doblet omsetningen de to siste årene. De har bygget seg opp sakte men sikkert, og har i dag det produksjonsutstyret de trenger. Nå er ambisjonen å øke salget på alle produktene. For dem har støtten de har fått hos Innovasjon Norge vært avgjørende, og det gode fagmiljøet i Rørosmat vært svært viktig i utviklingen.

I 2016 fikk de prisen ”Årets reinkjøttformidler”, delt ut av Landbruks- og matdepartementet, markedsutvalget for Reinsdyrkjøtt og Norske Reindriftssamers Landsforbund. Og i fjor fikk de bedriftsutviklingsprisen for Trøndelag fra Innovasjon Norge.

Familien er stadig ute på stand på markeder, i direkte kontakt med kunder som er interessert i både mat og historie, det er viktig for dem.

– Vi samarbeider også med Matprat for å gjøre reinsdyrkjøttet mer kjent. Vi ser at kunnskapen og interessen øker hos folk. Det er et sunt kjøtt helt uten tilsetningsstoffer, forteller Eva Nordfjell.

Gode sommer og vinterbeiter i Rørostraktene, hvor reinsdyrenes tilgang til urter er stor, gir kjøttet en unik smak. En undersøkelse fra Matprat viste at reinsdyr lå på tredjeplass på middagslisten til nyttårsmiddagen.

– Dette er festmat, og vi får bare lovord om kjøttet vårt, sier Eva Nordfjell, og legger til.

– Kundene vil ha det, men det er ikke kundene som bestemmer hvor de skal få tak i det.

Foto: Tom Gustavsen

Det samiske arvesølvet

Med mørbrad av reinsdyrkalv fikk Rørosrein i 2017 den høyeste poengsummen gitt i Det Norske Måltid, og deres smak av evigheten gikk denne gangen rett til topps.

– Det var kjempeartig, fordi vi har fra første stund satset på kvalitet, og vi nådde målet vi satte oss, da vi vant. Den gode kvaliteten skal vi holde på, forteller Eva Nordfjell.

Rørosviddas Perle fra Rørosrein ble Årets kjøtt – naturell 2017. Topp kvalitet, ny design, sterkere bruk av egen historie og kultur ga dem nå full utelling.

Kulturbærere

Familien Nordfjell startet med egen foredling i 2012. Reindriftsfamilien hadde i alle år levert dyrene til en lokal foredler, men lav pris bekymret. Da Eva Nordfjell ble arbeidsledig, og måtte tenke nytt, da gav lokalmatsatsingen med Rørosmat dem nye ideer.

– Dette inspirerte oss til å starte med foredling selv. Vi tenkte det kunne være flott om vi begge kunne ha reindriften som levebrød, forteller Eva Nordfjell.

Familiebedriften på Røros, er en del av det Sør-Samiske området som strekker seg fra Saltfjellet i nord til Engerdal i sør. Familien Nordfjell formidler den samiske kulturen gjennom matproduksjonen, restaurantdrift og kulturopplevelse. Reinsdyrkjøring, lassokasting, og foredrag, kombinert med matopplevelser, er noe av det vi får oppleve hos familien Nordfjell.

– Vi selger ikke bare et kjøttstykke, vi formidler også vår kultur, og det gir en tilleggsverdi, sier Eva Nordfjell.

I dag har familien tredoblet omsetningen og tonnasjen, og kjøper nå selv inn dyr fra andre reindriftssamer. De har hele verdikjeden, og utnytter alt på dyret slik forfedrene også gjorde. Tørket reinsdyrhjerte, blodmat, og tørket kjøtt er tradisjonsmat de fører videre. Og når fileter og andre styrkningsdeler er tatt, blir resten brukt til spekemat og pølser.

Foto: Tom Gustavsen

Utvikling og design

Det var i 2017 tredje gang familien Nordfjell og Rørosrein deltok i Det Norske Måltid. I 2013 vant de med flatbiff av reinsdyr kalv, og i 2015 kom en ytrefilet av reinsdyrkalv til finalen. Men de gikk ikke helt til topps på grunn av emballasjen forteller Eva Nordfjell.

– De sa vi måtte ta et valg. Det var små detaljer, men vi måtte finne en ny design og en emballasje som kunne tåle salg i dagligvare bedre, sier hun.

Rørosrein tok juryens bemerkinger med seg, og utviklet og endret det visuelle utrykket, og de har nå fått en ny og mer robust emballasje. Tidligere ble de samiske fargene brukt på emballasjen, mens nå er tanken i den visuelle profilen naturen, samekulturen, på en mer neddempet og renere måte.

– Vi har tatt tilbake det samiske arvesølvet, og emballasjen preges nå av et samisk sølvsmykke. Det som er inni pakken har høy kvalitet, og er et samisk smykke, forteller Eva Nordfjell.

Juryen ble overveldet over forbedringene, og ga Rørosviddas Perle, mørbrad av reinsdyrkalv den høyeste scoren i konkurransen noen gang. Flott innpakning, og den høye kvaliteten viser en produsent som har svært god kvalitetskontroll bemerket juryen.

– Det var en prosess for oss som måtte modnes, forteller Eva Nordfjell.

Vi selger ikke bare et kjøttstykke, vi formidler også vår kultur, og det gir en tilleggsverdi, sier Eva Nordfjell.

Salgskanaler

Prisen gav Rørosviddas perle stor etterspørsel, og de gikk tom før påske. Syv av kjøttproduktene har nå fått den nye emballasjen, og to nye til høsten, og dette har igjen ført til større salg, og produksjon.

Flere restauranter og butikker kom til etter prisen i Det Norske Måltid, men de opplever som liten leverandør at det er vanskelig å komme inn i de store kjedene.

– Vi håpet det skulle bli lettere å komme inn i de store kjedene om vi vant. Men vi er ikke eksperter på salg, og kanskje vi ikke har vært flinke nok til å utnytte seieren, sier Eva Nordfjell.

Det mangler ikke på distribusjonslinjer fra Røros, men problemet er systemet i dagligvarebransjen, mener Eva Nordfjell. De skulle gjerne vært inne hos Meny og Coop, men de krever større volum og landsdekkende distribusjon. – De sier vi leverer for lite, forteller Eva Nordfjell.

– Der vi er inne selger vi veldig godt, men vi har problemer med å komme inn hos store aktører. Vi lager nå en strategi innenfor dagligvare og delikatesse, sier hun, og legger til.

– Vi oppnår heder og ære, men jeg synes dette med salg burde løftes mer frem, for vi som er små trenger denne hjelpen, sier Eva Nordfjell.

Foto: Tom Gustavsen

Reinsdyrkjøtt på menyen

Rørosrein har satset, bygd ut og doblet omsetningen de to siste årene. De har bygget seg opp sakte men sikkert, og har i dag det produksjonsutstyret de trenger. Nå er ambisjonen å øke salget på alle produktene. For dem har støtten de har fått hos Innovasjon Norge vært avgjørende, og det gode fagmiljøet i Rørosmat vært svært viktig i utviklingen.

I 2016 fikk de prisen ”Årets reinkjøttformidler”, delt ut av Landbruks- og matdepartementet, markedsutvalget for Reinsdyrkjøtt og Norske Reindriftssamers Landsforbund. Og i fjor fikk de bedriftsutviklingsprisen for Trøndelag fra Innovasjon Norge.

Familien er stadig ute på stand på markeder, i direkte kontakt med kunder som er interessert i både mat og historie, det er viktig for dem.

– Vi samarbeider også med Matprat for å gjøre reinsdyrkjøttet mer kjent. Vi ser at kunnskapen og interessen øker hos folk. Det er et sunt kjøtt helt uten tilsetningsstoffer, forteller Eva Nordfjell.

Gode sommer og vinterbeiter i Rørostraktene, hvor reinsdyrenes tilgang til urter er stor, gir kjøttet en unik smak. En undersøkelse fra Matprat viste at reinsdyr lå på tredjeplass på middagslisten til nyttårsmiddagen.

– Dette er festmat, og vi får bare lovord om kjøttet vårt, sier Eva Nordfjell, og legger til.

– Kundene vil ha det, men det er ikke kundene som bestemmer hvor de skal få tak i det.

Foto: Tom Gustavsen