Valdresmeieriet – Suksess med norsk ostetradisjon

Valdresmeieriet – Suksess med norsk ostetradisjon

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2015

Valdresmeieriet


Tekst: Solfrid Sande

Valdresmeieriet

Fosheimvegen 66, 2960 Røn
5 ansatte

www.valdresmeieriet.no

Osteproduksjon.
Drives av familien Wangensten.
Rakfiskproduksjon under Wangensten.no

Suksess med norsk ostetradisjon

Med gamle stølstradisjoner lager Valdresmeieriet ost som treffer både forbrukerne og finalejuryen i Det Norske Måltid.

Da Valdresmeieriet utviklet en ny ostesort, ville meierigründer Jørn Wangensten teste den hos matkjennere, og meldte seg for første gang på i Det Norske Måltid. Og juryen mente osten var veldig god og kåret den til Årets ost, og meieriet ble tildelt Årets Matspire i 2015.

  Det gav en opptur for bedriften når navnet vårt ble mer kjent blant kunder og hos matkjedene. Det var en kjempestart som førte til kontrakt med Coop, sier Jørn Wangensten.

Familiebedrift

Familiebedriften Wangensten har produsert rakfisk i fire generasjoner, og er et kjent navn for mange i førjulstiden.

Jørn Wangensten har siden han tok over i år 2000, utviklet og startet et helt nytt kapittel for familien i Valdres. Han ville skape en tilleggsnæring til rakfisken, som har en kort sesong, og i 2011 så Valdresmeieriet dagens lys.

– Matspireprisen var morsom å få, spesielt fordi det sitter store innkjøpere fra de store kjedene i juryen, og det betyr at vi blir sett av dem, sier Jørn Wangensten, og legger til.

– Det er positivt at bransjen møtes i Det Norske Måltid. Produsentene får et bedre kontaktnett, og strekker seg litt ekstra for å levere noe unikt.

Juryen i Det Norsk Måltid og Matmerk fremhevet den gode originale smaken, godt markedspotensial for produktet, og bedriften som en viktig næringsaktør i Valdres.

Valdresost har truffet en nerve hos forbrukerne med sin tydelige bruk av lokalhistorie i smak og profil. De var vokst raskt og de produserer i dag årlig 30 tonn ost.

Foto: Wangensten

Fosheim

Valdresmeieriet bruker gamle stølstradisjoner og lokal melk. Alle ostene har navn fra fjellområdene i Valdres. For Jørn Wangensten er det nettopp denne tankegangen som har ført frem.

– Ikke ta utgangspunkt i en utenlandsk ost for å lage en norsk versjon. Bruk heller egne norske tradisjoner. Det er mitt beste råd for å lykkes, sier Jørn Wangensten.

Meieriet vokste raskt ut av lokalene, og i 2014 tok de over Tines nedlagte meieri på Fosheim i Valdres. Osten Jørn Wangensten testet i Det Norske Måltid er kalt opp etter dette stedet. Fosheim-osten er en variant av Bufar-osten, som lages kun på sommeren av stølsmelken som er helmelk med smak av fjellurter.

– Vi har brukt mye tid på å sette oss inn i hvordan de laget ost på stølene før i tiden, for vi vil ta vare identiteten til Valdres, sier Jørn Wangensten.

Med Fosheim-osten laget de en ost som kan produseres hele året. Ysteprosessen er ganske lik Bufar, der fettet fra helmelken beholdes gjennom hele prosessen. Men Fosheim modnes i 6 måneder, og er litt mildere på smak enn Bufar. Osten modnes i tre lag voks, ligger på trehyller og blir snudd en gang i uken.

Det gav en opptur for bedriften når navnet vårt ble mer kjent blant kunder og hos matkjedene.

Merkevare med historie

Wangensten har jobbet sammen med Panorama Design fra starten. Det har laget en tydelig lett gjenkjennelig profil, med bruk av sort hvitt foto, med historiske bilder fra familien og Valdresområdet.

– De skal se ut som et håndverksprodukt, men den må ha en fin pakke. Det blir nesten som en gavepakke, og mange bruker den også til det. Og det tror jeg er viktig, sier Jørn Wangensten.

De bruker mye ressurser på emballasje, og bruken av nynorsk skaper bedre kontakt med deres egen historie, forteller Jørn Wangensten. Meieriet fikk også mållagspris for den bevisste språkbruken på emballasjen.

Jørn Wangensten og Valdresmeieriet vær svært aktive på Bondens marked i starten, og det ble en viktig arena for å gjøre meieriet og ostene kjent.

– Der treffer vi mange som får smake, og skryter av produktene våre til andre, sier Jørn Wangensten.

Foto: Wangensten

Vekst

Meieriet har i alle år hatt vekst, unntatt i fjor. på grunn av omlegging av emballasjen, var de ute av butikk en stund. Så langt i år ser det veldig bra ut, forteller Jørn Wangensten. De kom seg raskt inn i Meny, og det har betydd mye for utviklingen og salget av Valdresosten.

– Vi har som mål om å bli en levedyktig og god arbeidsplass, sier Jørn Wangensten.

Men det tar mye lenger tid og penger enn man tror for å lykkes, forteller Jørn Wangensten. Og et godt råd for å lykkes med ost mener han er klart:

– Du må finne det unike og lage norsk ost i Norge.

Foto: Wangensten