Vang Gård – Suksess på rosettkål

Vang Gård – Suksess på rosettkål

Suksesshistorier – vinner av Det Norske Måltid 2016

Vang Gård


Tekst: Solfrid Sande

Vang Gård

Mamelundsvegen 18, 2848 Skreia

www.nordrevang.no

Grønnsaksproduksjon

Suksess på rosettkål

En ny grønnsakssort traff blink hos dommerne i Det Norske Måltid, og satte fart på salget fra Vang Gård.

– Å vinne i Det Norske Måltid er en klar bekreftelse for oss at rosettkål er et bra produkt, sier Per Odd Gjestvang.

Det var første gang Vang Gård deltok, for Gjestvang synes de hadde et unikt produkt som trengte mer oppmerksomhet. Og det fikk rosettkålen av juryen i Det Norske Måltid, med pris for Årets det grønne – naturelle i 2016.

Grønnsaksinnovasjon

– Prisen hadde avgjørende betydning for å nå ut, for markedet er veldig konservativt, både i butikkjedene og hos kokkene, sier Per Odd Gjestvang.

Rosettkålen fra Vang Gård er et resultat av et femten år langt utviklingsprosjekt hos det engelske firmaet Tozer Seeds. Den er en krysning mellom grønnkål og rosenkål, som på engelsk kalles er Kalettes. Juryen i Det Norske Måltid mener rosettkål er en delikat grønnsak, med en ren og god smak. Per Odd Gjestvang startet med 2-3 mål i 2012 og i dag er det 50 mål rosettkål på Vang Gård.

– Vi syntes det er et skikkelig godt produkt. Vi bør spise mer kål som det er gode dyrkingsforhold til her i landet, sier Gjestvang.

Vang Gård er ofte ute i butikk for å møte forbrukerne direkte med smaksprøver, for å få dem til å oppdage kålen. Det er alltid krevende å få nye varer ut i markedet, påvirke folks forbruksvaner, og få butikkene og restaurantmarkedet til å ta den inn, forteller Per Odd Gjestvang.

– Da er det veldig fint å ha den prisen i ryggen, det er et kvalitetsbevis for oss. Og blir det noen diskusjoner om rosettkålen, slår vi bare i bordet med prisen fra Det Norske Måltid.

Foto: Lise von Krogh

Vang Gård

Rosettkål høstes fra slutten av september til like før jul, til lageret tar slutt utpå vinteren. Den tåler frost, bevares godt under snø og kan høstes inn selv om snødekket ligger tykt. Den har fine og kompakte rosetter, fin konsistens og smak.

Lett å bruke mener Gjestvang. Hans favoritt er å blansjere den lett i stekepannen. Rosettkålen på Vang gård er hvert år den første som er klar av alle produsentene i Europa, for kålen liker de lange lyse dagene på Toten.

– Hvert år tar Tozer Seeds kontakt for å lage reklamefilm og lignende. Det er jo litt morsomt. Litt bakvendt at de må komme til kalde nord, sier Per Odd Gjestvang.

Per Odd Gjestvang har drevet Vang Gård i 25 år, fra en omsetning på 600 000 til 35 millioner i dag. En stor grønnskaksprodusent på forskjellige løk- og kålsorter, purre og en økologisk produksjon av sellerirot og stangselleri.

– Vi har eksperimentert altfor mye, men det er bare gøy. Vi var tidlig ute med løk, salater og forskjellige kålprodukter. Vi har alltid tro på nye produkter, men det krever mye, og du må være villig til å ta risiko, sier Per Odd Gjestvang.

Man møter mye skepsis og stengte dører når vi kommer med noe nytt. Derfor er jobben med marked og kunder ekstremt viktig, forteller Per Odd Gjestvang.

Emballasje

På Vang Gård pakker de alt selv, og har tre ulike emballasjer på rosettkålen. Vang Gårds egen, ”Mat fra Toten” hos Coop og Gartner. Gården distribuerer hovedsakelig gjennom Bama, og noe til Coop-systemet.

– Det er viktig for oss å beholde verdiskapningen selv. Et pakkeri ville tatt en del av kaka, sier Gjestvang.

Riktig emballasje er viktig og krever kompetanse, derfor har Nofima vært en viktig samarbeidspartner forteller Gjestvang. Rett emballasje er viktig for holdbarheten.

– Når vi er ute i butikk ser vi fort hva som er utfordringen. Det er et samarbeid, og de store aktørene er flinke, sier Per Odd Gjestvang, og legger til:

– Det er beinhard jobbing, og mange spørsmål som blir stilt underveis når du driver med nye produkter.

Foto: Lise von Krogh

Sats på grønnsaker

– Jeg mener det er mange muligheter for innovasjonsstøtte til grønnsaksproduksjon. Politikerne vil at vi skal produsere mer frukt og grønt. Butikkene tar inn mer, og forbrukerne vil ha det, sier Per Odd Gjestvang.

Produktutviklingen på Vang Gård har de gjort selv, og brukt støtteordninger som Skattefunn. Men nå har de selv eksperimentert nok for en stund. Gjestvang forteller de nå skal utvikle og forbedre de sortene de allerede har, men råd til andre har han gjerne.

– Du må ha stayerevne og ikke gi deg. Man møter mye skepsis og stengte dører når vi kommer med noe nytt. Derfor er jobben med marked og kunder ekstremt viktig, sier Gjestvang, og legger til.

– Det var en lang vei å gå for å få rosettkålen ut i markedet. Det Norske Måltid er en fin arena for å nå ut med et nytt produkt.

Blir det noen diskusjoner om rosettkålen, slår vi bare i bordet med prisen fra Det Norske Måltid, forteller Per Odd Gjestvang.