Vinner viktig matpris: Valdres-ost viser voksevilje

Vinner viktig matpris: Valdres-ost viser voksevilje

Vinner viktig matpris: Valdres-ost viser voksevilje

Vinner av Årets Matspire 2015 er Valdres Ost Fosheim fra Valdresmeieriet. Premien er markedsrådgivning til en verdi av 100.000 kroner.

– Når først kokkene har gitt sin smaksdom og alle innkjøpsdirektørene i matkjedene er enige om at dette produktet treffer både trender og forbrukerønsker, ja da har vi en klar vinner, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk, etter prisutdelingen på finalen i Det Norske Måltid 2015.

Matmerks vandrepris Årets Matspire for 2015 går til Valdresmeieriet. Deres ost Fosheim er en håndlaget og modnet fast ost som er ystet av helmelk fra utvalgte gårder i Valdres. Prisen ble delt ut under Det Norske Måltid i Stavanger, og vinneren er valgt ut blant de åtte kategorivinnerne i konkurransen. I premie får Valdresmeieriet markedsrådgivning fra Matmerk verdt 100 000 kr, som skal hjelpe dem å få osten frem til flere forbrukere.

Vilje til å vokse
Juryen begrunner prisen med at Årets Matspire er et nylig lansert kvalitetsprodukt med stort markedspotensial; både forbrukerne, matkjedene og kokkene ønsker flere gode, norske oster. Produsenten løftes frem som en viktig lokal aktør som har bidratt til å utvikle og innovere i Valdres.

– Et avgjørende kriterium for å vinne prisen er vilje til å nå et større marked. Valdresmeieriet har som ambisjon å øke produksjonen med 30% hvert år, og produsere lokale kvalitetsoster hele året. Nå skal Valdresmeieriet få profesjonell hjelp til å nå flere forbrukeres ganer, sier Sundqvist.

Jury med matmakt
Juryen består av innkjøpsdirektørene Tor-Helge Gundersen i COOP, Øyvind Andersen i NorgesGruppen og Martin Klafstad i REMA1000, samt fagsjef Frode Kristensen i Matmerk.

– Det hjelper ikke å ha verdens beste ost hvis ingen får tak i den. Når disse gutta har trua på at denne lokale osten kan bli en salgssuksess er det bare å stille seg i kø for å få kjøpe, avslutter Sundqvist med et smil.

Årets Matspire 2014 gikk til Homlagarden for den økologiske kalkunen Black Turkey.


For mer informasjon, kontakt:
Nina Sundqvist, administrerende direktør Matmerk, tlf: 91 78 56 20 epost: nina.sundqvist@matmerk.no
Frode Kristensen, fagsjef Markedstjenester, tlf: 92 88 88 34 epost: frode.kristensen@matmerk.no


Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.


Det Norske Måltid startet i 2008 og er landets viktigste matpris. Målet er å skape et utstillingsvindu for norske råvarer og å jobbe for økt markedsføring, næringsutvikling og bærekraftig produksjon. Ipax Mat tok i 2014 over Det Norske Måltid og årets kåring er den åttende i rekken.