Ved å klikke "Godta" godtar du lagring av informasjonskapsler på enheten din for å forbedre nettstednavigering, analysere nettstedsbruk og hjelpe til med markedsføringsarbeidet vårt. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Årets matgalla: Bygdekvinnene tildelt hederspris for formidling av norsk mat

Årets beste mat- og drikkeprodukter ble fredag kåret i en feststemt finale i Stavanger. 600 matglade gjester hyllet norske produsenter i den prestisjefylte konkurransen Det Norske Måltid. Hedersprisen gikk til Norges Bygdekvinnelag.

Prisen ble mottatt av Cesilie Aurbakken, generalsekretær i Norges Bygdekvinnelag Foto: Henrik Moksnes, Fabel
Media

Til sammen 14 kategoripriser ble delt ut i løpet av kvelden. Finalistene representerer et bredt spekter av norske mattradisjoner og innovative produkter. Fra lokale spesialiteter til spennende nykommere – alle finalistene har én ting til felles: høy kvalitet og en lidenskap for gode råvarer.

- Noen av landets beste kokker har smakt seg igjennom tre runder med flere hundre smaker. Nå står14 verdige vinnere igjen, og vi er svært fornøyde med resultatet som viser at norsk mat- og drikkeproduksjon er i verdensklasse, sier leder i Det NorskeMåltid Kristin Austigard.

Hederspris


I en tid hvor mattrygghet og beredskap er på alles lepper er det en stor glede å kunne dele ut Det Norske Måltids Hederspris tilNorges Bygdekvinnelag. Dette er en heder til mange generasjoner av kvinner som har stått støtt med hendene i deig, jord og felleskap.

- De er kunnskapsbærere, kulturbærere og matformidlere. De lærer oss at verdien i et måltid ikke bare ligger i smaken, men i historiene, råvarene, arbeidet og menneskene bak. I en tid hvor stadig mer matkultur kommersialiseres og forenkles, holder de fast veddet ekte og nære – og lærer oss andre å gjøre det samme, sa leder i Det NorskeMåltid Kristin Austigard.

Her er årets vinnere:

Lenke til dropbox med bilder av alle årets vinnere

Årets bakst – Dolcemattino fra HEVD, Trøndelag

Juryen omtaler vinnerproduktet som et rett og slett «utrolig godt bakverk». Kvalitetsrike ingredienser bidrar med et mangfold av smaker som sammen skaper et nyansert og komplekst smaksbilde. Resultatet er et produkt preget av solid håndverk og en nøye gjennomtenkt komposisjon. Nøtter og frukt tilfører både spennende teksturer og kontraster til den luftige, myke

krummen og den sprø, lett krakelerte skorpen.

 

Årets drikk– Eplemost 100% Discovery fra A. Idsøe, Rogaland

Årets vinner imponerer med en frisk og tydelig aroma som straks vekker forventninger. Duften lover mye– og selv om smaken er mildere enn antydet, er den likevel god, balansert

og behagelig. Drikken fremstår som søt, snill og svært allsidig, med et uttrykk som vil appellere bredt. Den estetiske helheten, kombinert med den tilgjengelige smaken og rene råvarepreget, gjør vinneren til et svært attraktivt produkt. Produktet er ufiltrert og har en vakker, blakket gulfarge med et delikat rosa skjær, som gir et naturlig og innbydende uttrykk.

 

Årets grønne– Jærbær jordbær fra Jærbær, Rogaland

Vinnerproduktet byr på en aroma som virkelig overrasker – frisk, intens og nærmest pirrende.Størrelsen er imponerende, og spensten i råvaren gir et solid førsteinntrykk.Det visuelle uttrykket er fristende og vakkert; her får man umiddelbart lyst til å smake. Konsistensen er nydelig – saftig, fyldig og med en rik munnfølelse som virkelig kler produktets karakter. Dette er ren smak av sommer. Dommerne sier bare: Bravo!

 

Årets grønne foredlet – Vill Geitrams Eddik fra Brokkestøylen, Agder

Årets vinner er et spennende produkt som umiddelbart vekker nysgjerrighet. Smaken har et tydelig særpreg – original, men samtidig balansert. En fin sødme møter syrligheten på elegant vis, og gir en harmonisk og nyansert smaksopplevelse. Juryen berømmer produsenten for å ha skapt et nyskapende produkt med tydelig identitet, basert på norske råvarer. Et helhetlig produkt som både overrasker og begeistrer.

 

Årets kjøtt– Picanha fra TT MEAT, Rogaland

Vinnerproduktet fremstår som særdeles delikate kjøttstykker som gir både deilig smak og karakter.

Balansen mellom fett og kjøtt er godt ivaretatt, og uttrykket vitner om høy kvalitet og godt håndverk. Kjøttet er saftig og har en behagelig tyggemotstand, samtidig som smaken er fyldig og rund. «Mørt og digg», som en av dommerne treffende oppsummerte det.

 

Årets kjøtt foredlet – Kaldrøkt bacon fra A. Idsøe, Rogaland

Årets vinner fremstår innbydende, med en imponerende balanse mellom kjøtt og fett – noe som lovergodt allerede ved første øyekast. Aromaen er kompleks og nyansert, og dette inntrykket forsterkes i smaken: en fyldig og rik opplevelse, fint balansert av en mild og behagelig saltsmak. Helhetsinntrykket er et produkt av svært høy kvalitet, preget av solid håndverk og stor kjærlighet til råvaren.

 

Årets meieriprodukt – Jersey smør fra Jerseymeieriet, Rogaland

Vinnerproduktet fremstår som delikat og innbydende. Duften er fyldig og kompleks, og varsler en smak med dybde. Den behagelige syrligheten gir karakter og løfter smaken, som fremstår både rik og balansert. Saltmengden er godt avstemt og gir struktur.Totalt sett et gjennomarbeidet og vellykket produkt med tydelig identitet, som umiddelbart gir assosiasjoner til ekte håndverk og høy kvalitet.

 

Årets ost– Bufar 15 mnd fra Valdresmeieriet, Innlandet

Årets vinner utmerker seg med rik smak og en balansert kompleksitet som vitner om solid håndverk. Produktet har en tiltalende farge og en tekstur som byr på både karakter og finesse.

En spennende smaksopplevelse, der intensitet og eleganse går hånd i hånd. En verdig vinner!

 

Årets sider– Kvestad Issider fra Kvestad Sideri, Vestland

Årets vinner er et studium i smaksnyanser og kompleksitet – en spennende og nyansert drikk for den oppmerksomme smaker. Sødmen er balansert på imponerende vis med syrlighet og god smakskonsentrasjon. Den har en rik aroma med toner av kandiserte epler, tropisk frukt, karamell,

brunetsmør, urter og lette sommerblomster. Munnfølelsen er fyldig, og ettersmaken er lang og vedvarende.

 

Årets sjømat– Kongekrabbe fra VAAG Seafood, Nordland

Her har produsenten gjort nær sagt alt riktig: En førsteklasses råvare er løftet frem gjennom solid

håndverk og høysensorisk kvalitet. Resultatet er et vinnerprodukt som er saftig, lett å tilberede og med en fyldig og søtlig smak som virkelig treffer. Rett og slett svært godt – og vel fortjent anerkjennelse!

 

Årets sjømat foredlet– Jadarr fiskesaus fra Jadarr, Rogaland

Dette produktet gav juryen en av konkurransens mest spennende og uventede smaksopplevelser.Samtidig var det også blant de mest krevende å evaluere – for dette er ikke noe man smaker

på alene særlig ofte.Smaken er kraftig og svært salt, og brukt med omhu som smakstilsetning, tilfører det umami, dybde og kompleksitet til en rekke retter. Vinneren har en intens, søtlig

og fruktig aroma. Juryen heier på modige produsenter som utvikler nye norske produkter.

 

Årets søtsak– Tre nøtter til Askepott fra Sverre Sætre Konditori, Oslo

Dette er en opplevelse man gjerne vender tilbake til, for mer velkomponert produkt skal man lete

lenge etter. Her fristes man med lag på lag av smaker og teksturer, raffinert og nyansert. Årets

vinner er en delikat og kompleks tolkning av en folkekjær klassiker. Kort sagt: Nytelse i hver bit!

 

Årets øl– SurePetra fra RYGR Brygghus, Rogaland

For en spennende produktidé! Smaken er kompleks og nyansert, med et spennende samspill mellom syrlighet, sødme og en lett bitterhet som gir dybde. Allerede ved første øyekast vekker det interesse – ufiltrert, med en vakker gyllen farge og en tydelig aroma. Det som virkelig fascinerte juryen, var bruken av fire ulike varianter av én og samme råvare – noe man sjelden ser i denne typen produkt.

 

Årets ville– Skogshonning fra Heia fra HonningMoen, Agder

Vinnerproduktet har en vakker, gyllen farge, en mild og behagelig duft, samt en god, rund smak med tydelig egenart. Konsistensen er fyldig og kremet, noe som gir en særdeles tilfredsstillende munnfølelse. Vinneren utmerker seg som et svært godt norsk alternativ til den importerte honningen, som dominerer markedet i dag. Juryen berømmer produsenten for å gjøre et naturlig og bærekraftig kvalitetsprodukt tilgjengelig for norske forbrukere.