Det Norske Måltid (DNM) leter etter det ypperste innen norsk mat og drikke, og har etablert seg som en av matbransjens viktigste og mest prestisjefylte prisutdelinger.
Siden 2008 har DNM jobbet for å posisjonere norsk mat, med mål om å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon. Deltakelse i konkurransen kan ha stor betydning - vi arbeider for å bidra til vekst, kompetansebygging og synliggjøring av norske mat- og drikkeprodusenter, i tillegg å gjøre produktene deres kjent for flere forbrukere. Dette er med å styrke primærnæringene og foredlingsbedriftene innen norsk mat- og drikkeproduksjon.
Fra 2020-2023 var Det Norske Måltid et nasjonalt omdømmearrangement, på lik linje med IGW (Internationale Grüne Woche).
Det Norske Måltid reiser landet rundt for å gjennomføre konkurransens juryeringer sammen med bransjens dyktigste fagfolk.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen (NIS) tok i 2007 initiativet til å utvikle et operativt konsept med fokus på Norges beste råvarer. Det Norske Måltid ble arrangert første gang i 2008 som en konkurranse i alle Norges fylker for å finne de beste norske råvarene og produktene. Målet var å synliggjøre lokale og regionale produsenter og å gjøre deres produkter tilgjengelig for flere forbrukere. Slik har Det Norske Måltid arbeidet for å styrke primærnæringene og foredlingsbedriftene innen norsk matproduksjon gjennom 14 sesonger. Siden 2014 har Det Norske Måltid vært ledet av Kristin Austigard.
Her ligger logo og bildemateriell tilgjengelig for nedlasning. Ved bruk av filene aksepteres vilkårene listet opp under.